Liverpool FC Supporters Club
SWEDEN

Vad gör vi om Coutinho sticker?

Forum » Liverpool FC » Vad gör vi om Coutinho sticker?
Antal kommentarer: 5
2018-01-05 11:18, Passa Fowler

Det allra bästa vore om vi kan behålla Coutinho till sommaren. Som debatterat känns det som det smartaste draget då Barca endast kan använda honom i ligan, och vi får svårt att hitta en ersättare som kan användas i CL. Möjligtvis problem med inspelningsperiod för nyförvärv och kan riskera fjärdeplatsen i PL.

Men om nu Barca vill värva eftersom de riskerar värvningsförbud i sommar, eller om vi kommunicerat till Cou i somras att han skulle få lämna i vinterfönstret etc (vad vet vi(?). Vad gör vi då?
Detta är Coutinhos drömflytt och vi ser ut att få extremt bra betalt vid en övergång. En övergång som tyvärr kommer ske senast i sommar.

Jag tror inte Klopp kommer låta Coutinho gå om vi inte får in en långsiktig ersättare + en ersättare som kan gå in och spela CL.

Ett möjligt scenario vore faktiskt att ta in Thomas Lemar som långsiktig ersättare för ca 900 miljoner och sen sno Alexis Sanchez framför City. Det vore ett riktigt statement mot Arsenal och det kommer nog dröja ett bra tag innan dom kommer före oss i ligan igen.

Lemar ,som är CL-låst, gjorde 31 poäng (14 + 17) förra säsongen alla turneringar inräknade på ca 55 matcher, varav ca 45 var starter. Han är mångsidig, har bra speed, speluppfattning och en fantastisk vänsterfot. Han har även värdefull rutin från stora matcher i CL och kommer vara en del av ett starkt Franskt landslag i många år framöver. Han har inte riktigt haft samma form denna säsong med några småskador, men ofta fått höga betyg när han spelat och gjort 2+4 på 12 ligastarter.

Visst valde Sanchez bort oss sommarfönstret 2014, men vi var en klubb i ett annat läge då, med en annan tränare och en överlägsen Suarez som precis lämnat oss för Barca. Spelaren Sanchez är grym! I år tycker man att han varit sådär, men ändå 7 mål + 3 assist på 17 pl-starter. Förra säsongen gjorde han 24+10 i PL och han kan användas på alla offensiva positioner och avlasta Firmino centralt. Vore en "billig" klassvärvning som kan användas i CL, med endast 6 månader kvar på kontraktet.

En annan ersättare som inte är cup-tied är Leon Goretzka i Schalke. Bayern är intresserade av att plocka in honom på fri transfer i sommar. Bara det visar att det är en spelare som lyfter vårt mittfält. En mångsidig central spelare som är 22 år ung och målfarlig. Vill likna honom lite med Gerrard faktiskt. Kraftfull med driv i steget, djupledslöpningar, skott och passningsspel. Ett stort lyft jämfört med Can som verkar lämna oss.

Summerat vill jag se att vi gör klart med någon av Goretzka/Lemar innan vi släpper Coutinho och sen går in hårt för Sanchez om så blir fallet.

Slutligen vill jag leka med några laguppställningar. Vilket lag vi skulle kunna få till nästa säsong!!!

4-4-2
Clyne-Matip-Dijk-Robertson
Keita-Goretzka
Mané Lemar
Salah-Firmino

4-3-3
Clyne-Matip-Dijk-Robertson
Keita
Goretzka Lemar
Salah-Firmino-Mané

Tänk att kunna stoppa in Sanchez som alternativ i antingen tvåmanna- eller tremanna-anfall här.
Mums! Man kan få drömma. Men ska vi släppa Coutinho för 1,5 miljard är det något liknande jag vill se!
(Lemar kan även användas som ytteranfallare i 4-3-3)

Dålig bänk, skulle vi inte haft..
En spännande tid att vara Liverpoolsupporter. Vi är inte direkt i samma hierarkiska fotbolls-läge som när en annan storstjärna lämnade oss för Barca för 3,5 år sedan..

Framåt vänner!

Hur tycker och tänker ni?

YNWA!

2018-01-05 11:38, Eklind1

För det första hoppas jag att Cotten stannar, gör han/vill han inte det, så låt honom gå.
Jag tror inte det blir en katastrof, vi har bra spelare nog i truppen för att avsluta denna säsongen med en CL plats. Sen blir det svårare, inte tu tal om den saken.

Att det skrivs långa kontrakt numera tror jag helt enkelt beror på att klubbarna vill få betalt för de spelare som lämnar. Ju kortare kontrakt, desto större risk att de lämnar gratis som Can kommer att göra.
Att spelare under kontraktstiden kommer fram till att de vill gå till en annan klubb, eller något annat händer under resans gång som de inte räknat med, det får vi räkna med och då finns risken att de lämnar.

I vilket fall som helst så är min uppfattning, att vi står och faller inte med en spelare.

2018-01-05 15:59, JohanLiverpool83

Intressanta tankar.
Optimalt vore att han stannar till sommaren. Han är ju ändå en startspelare alla dagar i veckan om han är frisk och i form.
Man vet ju inte riktigt vad som.är sant eller ej med alla rykten.

Om han dock väljer att lämna oss så är jag inne på tidigare talares spår med att få in ersättare innan vi låter honom gå.
Dina förslag passa fowler låter ju kanon. Jag skulle nog vilja ha in minst 2 spelare som klarar hans mittfältsroll lemar/goretzka då sanchez känns mer som förstärkning där fram om inte firmino kan ta ett kliv ner och fylla luckan som offensiv mitt.
Finns det några andra i PL som kunde vara rimliga eller andra namn runtom i Europa som kan ersätta

2018-01-05 16:33, PeGe74

Som svar på din fråga: vi hoppas att Klopp å resten hittar en ersättare å kör vidare. Så har det gjorts förut å så lär det fortsätta. Vi har klarat oss helt oki utan Gerrard, Carra, Suares osv....så vi överlever detta oxå när han väl försvinner.

2018-01-08 23:19, Passa Fowler

Det ser ut som att Sanchez är mer eller mindre klar för City. Han fyller snart 30 år, och jag har ångrat mig 😉

Jag har nästan glömt detta med all stress som varit kring jul och nyår, samtidigt som Bundesliga har haft uppehåll.
Eftersom jag oddsar en del så kollar jag mycket på toppligorna, och på senaste tiden har Leon Bailey exploderat i Bayer Leverkusen. Man blir rätt paff när man ser honom. Man undrar, ”var fan kom han ifrån och hur har jag missat detta!!?” Han påminner om Sané i City, men är nog tom snäppet vassare när det kommer till råtalang. Född i Jamaica, fosterbarn med en fosterpappa som tog Bailey och hans styvbror till Europa för att få ut maximalt av deras talang. En brokig historia som pga lagar mot att värva underåriga tog Bailey till Österrike, Holland och Slovakien. Se Wikipedia.

Han borde alltså ha väldigt mycket att slipa på och utveckla i rätt miljö. Men se videon som jag lägger till här under, en riktig diamant.

När hans mål och assist började rulla in läste jag vidare en del. Tydligen ville både vi och Chelsea värva honom redan för ett år sen i vinterfönstret, från Genk (helt missat detta). Men Kusen drog det längsta strået. Nu är Chelsea ute efter honom igen. Med nekat bud på blyga 330 miljoner. Leverkusen la 150-200 för ett år sen. Källor säger olika.

Senaste 8 matcher har han blivit matchens lirare 5 gånger (!)
På sina senaste 12 matcher har han gjort 7 mål och 4 assist!
Totalt har han startar 10 matcher i Bundesliga och gjort 4 inhopp (6+5) + 2 mål på 2 matcher i tyska cupen.

Rätt ok statistik för en 20-åring.

Se själva och säg vad ni tycker.

Tyskland var i extas över hans insatser på senaste tiden. Han borde vara välscoutad av oss då vi var intresserade för ett år sen och Klopp har ju stenkoll på tysk fotboll.

Hade inte Bundesliga gått på ledighet 17/12 och succén fått fortsätta, så skulle snacket kring Bailey vara än större.

Själv tycker jag det ser ut som att det finns potential till att bli en av världens bästa spelare inom några år.

https://m.youtube.com/watch?v=yQOAYUk--ms

Jag hoppas vi köper och låter honom spelas in bakom Mané och Salah!!

Läste också några rykten om Cagliaris 20-åriga Veratti-kopia Nicolo Barella. Mkt spännande spelare. Sägs kosta 440 miljoner. Och om att Donnaruma (väldigt lösa rykten) är ett alternativ för oss. Även rykten om Strootman i Roma och fortfarande är både Goretzka och Lemar möjliga transfermål för oss.

På fredag kommer jag spana in Leon Bailey när Leverkusen möter Bayern München kl 20:30.

Ett tips är att kolla, så blir ni kanske också förälskade.

YNWA

Kommentera i tråden