Nästa match (Premier League)

Man United klubbmärke Man Utd (B)

söndag 20 okt 17:30

Detta kan bli avgörande i rätten

Bild till nyheten

New Balance och Liverpool kommer under fredagen att mötas i High Court i London som en följd av oenigheter gällande klubbens nya tröjavtal.

Liverpool vill byta leverantör till Nike, men New Balance menar att de har rätt att förlänga avtalet med klubben om de matchar Nikes bud. Detta har lett till att en rättslig process kommer att starta imorgon för att lösa dispyten. Rättegången startar imorgon kl 11:30 och hela dagen av avsatt till ärendet.

– Vi kan bekräfta att vår tröjleverantör, New Balance, har inlett en rättslig tvist mot klubben. Vi kommer inte att uttala oss under den rättsliga processen, sa en talesperson för LFC tidigare.

Idag betalar New Balance £45M per år till Liverpool och de tröjor som de levererat under de två senaste säsongerna har slagit alla tidigare försäljningsrekord.

Det har tidigare spekulerats i att Liverpool var ute efter ett avtal värt cirka £75M per år - samma summa som Manchester United får av Adidas - men The Times har rapporterat att avtalet med Nike kan komma att garantera endast £30M per år.

Liverpool menar dock att ett avtal med Nike blir mer inkomstbringande än dagens avtal med New Balance i längden, eftersom att klubben även får 20% av nettoförsäljningen av Liverpoolprodukter. Nikes enorma distributionsnätverk är därför väldigt lockande för klubben. 

Paul Joyce skriver i The Times att Nike har möjligheten att distribuera den nya tröjan genom dubbelt så många kanaler som New Balance har lyckats med. 

– Det är ganska tydligt att Liverpool vill ha en förändring, men att New Balance vill fortsätta. New Balance har mycket mer att förlora än någon annan, säger Tim Crow, expert på marknadsföring, till Liverpool Echo.

– Jag tror att även om domen faller i favör för New Balace, kan det komma att uppstå en situation där Liverpool betalar för att avsluta kontraktet.

– Det är inget unikt, det har bland annat hänt i Chelsea. Det hänger självklart mycket på detaljerna som finns i kontraktet. 

Crow menar att Nikes popularitet på den kinesiska marknaden är något som lockar Liverpool. Nikes försäljning i Kina har ökat med 27% under det senaste året.

– De har jobbat väldigt hårt för att ta sig in på den marknaden. Nike borde vara extremt attraktiva för Liverpool, eftersom att det är en tuff marknad att ta sig in på och man behöver en bra samarbetspartner för det, säger Crow.

– New Balance har en bra distribution, men ingen kan konkurrera med Nike. 

Utöver TV-rättigheterna är tröjförsäljningen den största intäktskällan, bortsett från eventuella spelarförsäljningar. 

– Därför handlar det om alla detaljer. Att erbjuda samma avtal innebär inte bara att man ska betala lika mycket pengar. Det kan handla om distribution, marknadsföring och mycket annat. 

Källa: Liverpool.no, The Times, Echo

Bannerbild