2019-11-13
Forbes hävdade för några månader sedan att Liverpool nu är värt 1,7 miljarder pund, alltså nästan sex gånger så mycket som de £300M som FSG betalade när de köpta klubben för drygt nio år sedan.
Enligt Liverpool Echo har ägarna inte plockat ut pengar ur klubben, men skulle de en dag bestämma sig för att sälja Merseyside-klubben kan de räkna hem en rejäl vinst sett till vad de betalade.
Något som en hel del klubbar runt om i världen gör idag, för att öka inkomsterna, är att sluta ett avtal med en arenasponsor.
Skulle FSG sälja namnrättigheterna till Anfield skulle de, enligt en rapport av finansrådgivarna Duff and Phelps i New York, tjäna £16,9M årligen. De skriver dock att det inte, trots Liverpools enorma kraft på marknaden, finns mycket som tyder på att FSG skulle vara beredda att sälja namnrättigheterna.
De nämner Newcastles beslut om att låta Sports Direct köpa namnrättigheterna till St James' Park som ett negativt exempel på vad som kan hända om man väljer att låta en sponsor döpa om klubbens hemmaarena. Newcastles supportrar har högljutt visat sitt missnöje angående namnbytet till Sports Direct Arena.